HET BOEK IS VANAF AUGUSTUS '16 TE KOOP (TE BESTELLEN) IN ELKE BOEKHANDEL EN OOK BIJ







 
 

  
 
Afbeelding invoegen
 
Een zware bomaanslag schokt Mechelen en haalt het leven van commissaris Evenepoel en Europees ambtenaar Dina Louwerse overhoop. De terroristen hebben het gemunt op een Burundese familie die is ondergedoken in een Mechels kraakpand.
Langs alle kanten wordt het onderzoek geblokkeerd; blijkbaar genieten de daders bescherming. Dina meent te weten wie de schuldige is en informeert commissaris Evenepoel, zonder te beseffen hoeveel emoties ze oproept bij de politievrouw.
Intussen vraagt geograaf Ivo Quagebuer zich af wat er precies  in de grond steekt in de buurt van de Hitlerbunker in Brûly. Daar heeft hij meer belangstelling voor dan voor die wat opdringerige oud-leerling Fred De Hert, die na jaren dienst in Burundi weer contact zoekt met zijn vroegere leraar.
 
Ondergrond beweegt zich diep in de aarde en diep in de ziel van drie mensen, die zich met hand en tand verweren tegen meedogenloze ondergrondse krachten. 
 
   
 

 
 
TIJDENS DE BOEKPRESENTATIE VAN 'ONDERGROND' sprak JOHN VERVOORT, recensent SdL, volgende woorden:
 
(...) De betreurde Jef Geeraerts was de eerste die doorhad dat het misdaadgenre bij uitstek een prachtig vehikel was om via een spannend verhaal relevante dingen te vertellen over politie, politiek en maatschappij. Geeraerts weze daarvoor eeuwig geprezen.
Ik ben blij dat Herman De Jonghe in zijn nieuwe, stevige misdaadroman 'Ondergrond' in de voetsporen treedt van zijn grote voorganger. (...)
Maar wat 'Ondergrond' boven het maaiveld doet uitsteken is de ambitie waarmee Herman De Jonghe dit verhaal heeft gecomponeerd en verteld. Hij heeft het over vluchtelingen die vanuit de brandhaarden van de wereld in een Vlaamse stad verzeilen, hij heeft het over onze Afrikaanse kolonies waar in naam van Vrijheid, Vaderland en soms ook God nogal wat gruwelijkheden zijn gebeurd, hij heeft het over Adolf Hitler en de zijnen die ook in de Ardennen hun sporen hebben nagelaten. Hij heeft het over de naweeën van de oorlogsgruwel in Afrika en bij ons, hij schrijft over Europese instellingen en hoe die mogol van een mooie droom een amper bestuurbare draak is geworden.
Kortom, hij heeft zijn verhaal een relevante 'actualisering' meegegeven.
Die actualisering, vooral het Afrikaanse luik, heeft Herman De Jonghe diepgravend en heel genuanceerd uitgewerkt. (...) 
 

 
 
RECENSIE NBD/BIBLION

Prof. dr. K.A.D. Smelik

Vlaamse thriller. Als in Mechelen een bomaanslag plaatsvindt op een Burundese familie die is ondergedoken in een Mechels kraakpand begint een cover up operatie die het leven van een aantal mensen overhoop haalt. In afzonderlijke verhaallijnen volgen wij hun belevenissen: commissaris Charlotte Evenepoel die met zichzelf in de knoop ligt, waardoor zij steeds onprofessioneler gaat optreden; Europees ambtenaar Dina Louwerse die zich ontfermt over een jongetje dat de aanslag heeft overleefd, waardoor zij zelf in gevaar komt; geograaf Ivo Quagebuer die wil weten wat zich in de ondergrond bij de Hitlerbunker in Brûly bevindt en samen met zijn collega Fabienne op onderzoek uitgaat, maar onderwijl te maken krijgt met zijn opdringerige oud-leerling Fred De Hert, die een verleden in Burundi heeft. In een dramatische ontknoping met romantisch slot komen de verhaallijnen bij elkaar. Inspiratie vond de auteur in de moord op Charlotte Wilson, een jonge verpleegster die tijdens een aanslag in Burundi samen met de andere inzittenden van een bus werd gedood. Interessante vermenging van feiten en fictie. Toegankelijk geschreven, spannend verhaal. De auteur (1941) publiceerde eerder onder meer 'Hardnekkige mist' (2016)*.© NBD Biblion
 

  
RECENSIE HEBBAN.NL
 
Een geheim dat geheim bleef
 
Over een dingetje zijn we het al gauw eens met elkaar, de boeken van de Vlaamse auteur Herman De Jonghe gaan altijd wel ergens over. En dat ‘ergens’ moet zeker niet gebagatelliseerd worden. Zomaar enkele voorbeelden; ‘De Koppenbergblues’ had het wielrennen als thema, bij ‘Blindeman’ was dat de wereld van de farmacie om daarna bij ‘Hardnekkige mist’ voor religie te kiezen. Het verleden was bij ‘De idolen van Halle’ onderwerp en in zijn nieuwste ‘suspense’ roman ‘Ondergrond’ geeft de vriendelijke Antwerpse auteur een realistische inkijk in de onuitwisbare historische relatie van de Belgische natie met Zuid Afrika. En zoals een goed auteur betaamt, laat hij in zijn nawoord weten het boek op te dragen aan de slachtoffers van een koelbloedige aanslag op een bus in Burundi, een dikke tiental jaren geleden. Een aanslag die bekend staat als een vorm van traditioneel ethisch geweld. Over facts en fictie gesproken…..
 
De basis van ‘Ondergrond’ wordt gevormd door twee primaire verhaallijnen, enerzijds de onderzoeken van het NGI (Nationaal Geologisch Instituut in Brussel) waarin de ex onderwijzer Ivo Quagebuer met zijn team onderzoek pleegt naar enkele onduidelijkheden in zone 62, in Thièrache. Om drie ondefinieerbare dingen te kunnen verklaren, is plaatselijk onderzoek noodzakelijk. Daarnaast heeft voor commissaris Charlotte (Charlie) Evenepoel en haar team van de Cel Vreemdelingen van Mechelen de buurt in en rondom de Sacramentstraat hoge prioriteit. De woning op nummer 76 wordt door krakers bewoond waarvan de nationaliteit niet bekend is. Tijdens een eerste oriënterend onderzoek vindt er in de woning een explosie plaats waarbij zes bewoners en een buur, slachtoffer zijn. Een aanwezige vader en zijn zoontje zijn verdwenen. Commissaris Evenepoel is van mening dat haar bureau de aanslag zal moeten onderzoeken en oplossen. Ongeveer op hetzelfde moment wordt Ivo Quagebuer door een oud-leerling benaderd. Fred De Hert wil zijn voormalige leraar graag ontmoeten, iets waar Ivo niet zo op zit te wachten. 
 
De Jonghe bouwt vanuit beide bovenstaande situaties een verhaallijn op waarin veel, heel veel gebeurd. Vanuit diepgewortelde haatgevoelens opereren Afrikaanse emigranten in de Belgische maatschappij en proberen hun wraak uit het verleden over elkaar en huidige bewoners uit te strooien. De auteur schenkt hierbij veel aandacht aan individuele belevingen en gedachten. Uiterst interessant maar tegelijk ook soms wat moeilijk te volgen. Het ongelimiteerd gespring tussen de twee primaire verhaallijnen en niet altijd kleine, relevant lijkende persoonlijke zaken, maken op den duur wat vermoeiend. Pas diep in de tweede helft van het boek, worden de relaties tussen mensen en gebeurtenissen transparanter en blijkt de importantie wel degelijk aanwezig te zijn. Eerlijkheid gebiedt derhalve te vermelden dat voor het Afrikaanse onderwerp er bij Belgische lezers meer betrokkenheid en emotie zal ontstaan dan bij de Nederlandse. 
 
Dit alles laat onverlet dat ‘Ondergrond’ een robuust en goed doordacht verhaal is geworden waar vooraf goed over is nagedacht welke onderwerpen de lezer het meest zal raken. Lezers die al eerder met de stijl van De Jonghe kennis hebben gemaakt, weten dat ze dan volledig op zijn kennis en kunde kunnen vertrouwen en verzekerd zijn van een inhoudelijk goed verhaal dat er ook dit keer weer toe doet. En politieke onderwerpen hebben nu eenmaal de reputatie dat ze niet makkelijk een oplossing over zich heen uitgestort zien worden. Eindoordeel: 4 sterren
 
Cees van Rhienen